Pensionarii din România sunt „furați” de bani chiar de rude: Copiii sau nepoții au acces nelimitat la conturile lor. Cum evitați acest lucru
Un fenomen îngrijorător ia amploare în România: pensionarii sunt victimele propriilor rude, care le accesează conturile bancare și le fură pensiile, fără atacuri informatice sofisticate sau scheme complexe de phishing. Cazurile semnalate arată că frauda nu mai vine din exterior, ci din interiorul familiei.
Povestea unui caz cutremurător
Un exemplu recent vine din Gorj, unde o tânără de 25 de ani și-a înșelat propria bunică, o femeie de 75 de ani, retrăgând peste 77.000 de lei în decursul a doi ani. Metoda? Accesul direct la aplicația bancară a victimei, cu datele și codurile obținute prin încrederea bunicii. Tranzacțiile erau mici și regulate, aparent justificate, astfel încât victima nu a suspectat nimic luni de zile.
Cum funcționează noua metodă de fraudă
Poliția și băncile atrag atenția că fenomenul este în creștere la nivel național. Spre deosebire de atacurile informatice externe, frauda se bazează pe relații de încredere. Seniorii își lasă telefoanele sau cardurile în grija copiilor sau nepoților, care instalează aplicațiile bancare pe propriile dispozitive sau memorează datele de acces.
Conform Știrile ProTv, reprezentanții BCR explică: „Încrederea oarbă în rude poate deveni o vulnerabilitate financiară” Spre deosebire de schemele de tip phishing sau apelurile false, aceste cazuri se petrec în interiorul familiei. Victima nu suspectează nimic luni sau chiar ani, pentru că tranzacțiile sunt mici, regulate și aparent justificate. “Cazurile de fraudă care implică persoane în vârstă sunt deosebit de sensibile și ne arată cât de important este să fim atenți la securitatea digitală, dar și la cea umană. Vedem din ce în ce mai des situații care implică abuzul de încredere al unor persoane apropiate, care au acces direct la telefonul sau aplicația bancară a seniorilor.”.
Încrederea oarbă poate deveni o vulnerabilitate
Anchetatorii avertizează că încrederea oarbă în rude poate deveni o vulnerabilitate financiară. Persoanele apropiate care par să ofere ajutor seniorilor ajung, de fapt, să obțină acces la conturile lor și să efectueze tranzacții frauduloase.
Băncile recomandă tratarea codurilor de autentificare ca pe un bun personal, la fel de important ca actul de identitate. Tranzacțiile online ar trebui monitorizate periodic, iar informațiile despre conturi să fie accesibile doar titularilor.
Cum se poate preveni frauda
Experții în siguranță bancară sugerează câteva măsuri simple:
- Nu împărtăși codurile de acces la aplicațiile bancare nici măcar rudelor apropiate;
- Verificarea regulată a conturilor pentru tranzacții neobișnuite;
- Folosirea autentificării cu mai mulți pași (OTP, autentificare biometrică);
- Discuții deschise despre protejarea resurselor financiare ale seniorilor.
0 Comentarii