Disciplină nouă în școlile din România. Ministerul Educației vrea să scape definitiv de violența și școli și cazurile de bullying
O disciplină complet nouă, intitulată „Educație emoțională și nonviolență”, ar putea deveni parte a curriculumului național începând cu anul școlar 2026-2027, potrivit unei propuneri legislative aflate în prezent în dezbatere publică la Camera Deputaților. Inițiativa își propune să introducă, în învățământul primar și gimnazial, instrumente moderne care să-i ajute pe elevi să-și înțeleagă mai bine emoțiile și să adopte un comportament pașnic în relațiile cu ceilalți.
Disciplină nouă în școlile din România. Elevii ar urma să învețe gestionarea emoțiilor și comportamentul nonviolent
Potrivit proiectului, disciplina va avea un rol în primul rând formativ și preventiv, vizând dezvoltarea unor abilități esențiale pentru viața de zi cu zi: gestionarea emoțiilor, identificarea situațiilor conflictuale și rezolvarea lor prin mijloace nonviolente, cultivarea empatiei și consolidarea unui climat școlar pozitiv. Noua materie urmărește să reducă tensiunile și comportamentele agresive din mediul educațional, tot mai des semnalate în ultimii ani.
CITEȘTE ȘI: Detalii șocante despre agresiunile copilului de 9 ani de la Colegiul „George Coșbuc” din Cluj: A lovit învățătoarea, directoarea, psiholoaga, medicii, mama
Implementarea se va face în limita planurilor-cadru aprobate, iar orele vor avea o durată de minimum o oră pe săptămână. Activitățile educaționale pot fi organizate atât în cadrul disciplinelor dedicate, cât și integrate în alte materii din aria socio-umană, conform metodologiei stabilite de Ministerul Educației.
Școala vrea să îi facă pe copii nonviolenți și empatici: disciplina nouă care îi va fascina pe cei mici
În procesul de elaborare a conținuturilor, școlile vor putea colabora cu psihologi școlari, consilieri educativi și experți în educație emoțională, pentru a asigura o structură adaptată nevoilor elevilor. Totodată, cadrele didactice din învățământul primar și gimnazial vor beneficia de programe de formare acreditate, axate pe dezvoltarea competențelor de comunicare nonviolentă și gestionare a conflictelor. Programele vor fi realizate de Ministerul Educației prin Centrul Național pentru Formarea Personalului din Învățământul Preuniversitar, în colaborare cu universități, organizații profesionale și parteneri internaționali.
Propunerea legislativă este inițiată de cinci deputați și senatori din AUR, S.O.S. România și reprezentanți neafiliați, și se dorește a fi un răspuns la necesitatea tot mai evidentă de a oferi copiilor competențe emoționale solide, considerate esențiale într-o societate modernă.
1 Comentariu