Peste 800 de cadre didactice ale UBB Cluj-Napoca cer retragerea proiectului Legii educatiei

Universitarii considera ca proiectul Legii incalca autonomia universitara, marginalizeaza cercetarea stiintifica si incearca politizarea conducerii universitatilor.

 

Mai mult de 800 de profesori, conferentiari, lectori si asistenti din toate cele 21 de facultati ale Universitatii Babes- Bolyai au semnat o declaratie publica de respingere a proiectului noii Legi a educatiei , lansat in dezbatere publica de Ministerul Educatiei in 18 ianuarie 2010.

 

Semnatarii aduc mai multe acuzatii proiectului guvernamental, numindu-l "unul dintre cele mai grave atentate la dezvoltarea universitara in Romania de dupa 1989".

 

Un sistem centralist si puternic birocratizat , in care autonomia universitara este incacata flagrant si golita de continut este ceea ce promoveaza, in opinia semnatarilor, noul proiect al Ministerului. Ei reclama faptul ca in loc sa sprijine autonomia universitara, actul normativ ofera un rol central normelor metodologice venite de la Minister.

 

Ceea ce nemultumeste foarte mult cadrele didactice este modul de alegere a Rectoratelor, care incalca principiul depolitizarii in universitati si tradeaza "vointa unor grupuri de a acapara in mod fraudulos conducerea universitatilor, in dauna intereselor dezvoltarii universitare".

 

Stabilirea unei varste de pensionare automata (65 de ani) pentru profesorii universitari este criticata ca o fortare ce va duce la pierderea multor cadre de valoare, lipsind invatamantul romanesc de cea mai calificata parte a specialistilor. O asemenea abordare scapa din vedere opera si valoarea efectiva a cadrelor didactice, avand precedent in Romania doar in regimurile de dictatura.

 

In plus, profesorii subliniaza ca tendinta europeana este contrara, de retinere mai indelungata in universitati a specialistilor reputati care isi pot folosi in scop academic experienta.

 

Locul acordat cercetarii stiintifice in legea educatiei este considerat marginal, in contradictie cu nevoia societatii romanesti de modernizare.

 

Profesorii considera ca acest proiect, cu o redactare grabita, de circumstanta, incoerenta si plina de greseli gramaticale, ar trebui de urgenta retras in vederea inlocuirii cu o abordare in conformitate cu practica europeana si nevoile societatii romanesti.

 

Lista de semnaturi este in continuare deschisa, numarul cadrelor didactice semnatare fiind in crestere.

 

Comentarii Facebook