Producătorul filmului ”Usturoi” dă de pământ cu organizatorii Festivalului Gopo

 

Filmul ”Usturoi” produs de clujeanul Radu Băzăvan, cel care a pus pe picioare și blogul groparu.ro, critică dur organizatorii Festivalului Gopo.

 

Băzăvan a scris pe blogul său că nu este normal ca filmul său, care a avut un mare succes de public, nici măcar să nu fie nominalizat la Premiile Gopo. 

 

Am așteptat să se aștearnă puțină zăpada mieilor peste anunțul nominalizărilor la Gopo ca să se distileze oleacă ideile. Și nici n-am vrut să scriu înainte de eveniment, pentru că nu am vrut să boicotez aiurea. După cum probabil știți, filmul Usturoi NU a ajuns pe lista nominalizărilor la premiile Gopo de anul acesta.

 

Din cele 21 de lung-metraje românești de anul trecut, Usturoi se află între primele 5 filme la capitolul încasări, după ce a fost filmul alfa din box office-ul românesc vreme de aproape 6 luni (deși ne-am luptat cu producții care au avut mai mulți bani de promovare decât am avut noi de producție). A fost un an fructuos: top 4 încasări este disputat de două Cannes-uri (Câini și Bacalaureat), de un film al celui mai puternic trust de media din țară (MediaPro – Selfie69) și de un film independent, dar cu vedete (Două lozuri).

 

Urmăm noi, deși nu am intrat în rețeaua nambăr uan din țară, Cinema City. Nu ne-au vrut, și pace.

 

Din motive care-mi scapă, juriul a considerat că nu ne calificăm pentru a primi nominalizare la absolut nici una din următoarele categorii unde, zic eu, am fi putut sta cu fruntea sus:

– Cel mai bun actor în rol principal (e greu să nu te îndrăgostești de copiii mei din film, Sebastian Topan și Darius Stoica, care în partea de mockumentary făceau stand-up, nu au avut nimic scris)

– Cea mai bună imagine (băi, am avut peisaje faine și imagine caldă, orice s-ar zice, iar România este frumoasă în Usturoi)

– Cel mai bun montaj (nu cred să fi fost vreun film cu montaj mai lucrat ca al nostru în 2016)

– Cea mai bună muzică (am avut cea mai multă și – zic eu – bună muzică a vreunui film românesc anul trecut, plus prima piesă Gypsy Rap din istoria planetei)

 

– Cele mai bune decoruri (o nominalizare puteam pușca liniștiți, zic eu)

– Tânără speranță (bitchplease, Sebastian Topan este elev la Liceul de Artă Dramatică, tocmai s-a apucat de vlogging, al doilea sau al treilea lui clip tocmai a făcut primele 100.000 de vizualizări, #decidesprecevorbimaici?)

– Cel mai bun regizor (de ce nu?)

– Cel mai bun film de debut (aici e tricky, o să vedeți mai jos de ce)”, a scris Radu Băzăvan.

 

Filmul Usturoi a adunat în spălile de cinema 25.000 de oameni. Din păcate, nu numai acest film a fost ignorat de cei de la Gopo. ”Nu suntem singurii independenți pe care establishment-ul cinematografic îi ignoră voit (fun fact, covârșitoarea asta majoritate a establishment-ului abundă în poze cu #rezist pe Facebook, #josmafia!).

 

De ce? Să vedem.

 

Gopo a fost producător de film de animație. Surpriză! Nici Mercy Street, primul film de animație 3D produs în România, nu a fost nominalizat de establishment la nici o categorie.

 

Numai eu văd ironia aici? Vă mai zic una: filmul Billion Star Hotel. Alt film independent, produs și turnat la Târgu Mureș.

 

Păi, filmul Billion Star Hotel l-a prins pe Dumnezeul cinematografiei de un picior. La ora asta, filmul are 52 de nominalizări internaționale (!!!) și 19 premii (!!!).

 

Filmul ăsta joacă în altă ligă. Are distribuitor internațional. A intrat în lanțuri de cinema din țări în care alte filme premiate românești nu ar avea nici o șansă.

 

Știți câte nominalizări are la premiile Gopo? Păi, exact câte are Mercy Street și Usturoi: 0 (zero).

 

Mai mult: categoria la care, zic eu, ar fi trebuit să ne calificăm aproape by default, cea de debut cinematografic, a fost singura cu doar 3 nominalizări. Toate celelalte categorii au câte 5.

 

Adică au preferat să nominalizeze doar 3 producții anul ăsta decât să facă loc vreunuia din cele trei filme, Billion Star Hotel, Mercy Street și Usturoi.

 

Poate aș fi trecut cu vederea toate astea. Dar știți ce-mi confirmă reaua voință a establishment-ului? Păi să vă zic: știți câte invitații am primit la Gala Premilor Gopo noi? Noi, independenții?”, a mai adăugat Băzăvan.

 

Producătorul filmului a menționat și că filmul său nu a luat niciun ban de la Consiliul Național al Cinematografiei. ”Știți cu cât am rămas net, în mână, dintr-un bilet de cinema de 10 lei? Cam cu 1.7 lei, pentru că o parte s-a dus la CNC (și în șase alte locuri).

 

Să mă ierte onoratul juriu Gopo, onorații organizatori și onoratul CNC, dar nu am cum să nu-i suspectez de rea-voință: ne-au luat banii și și-au tras gală de premii pentru ei. Sincer, fără nominalizare nu cred că m-aș fi dus oricum, aș fi refuzat politicos. Cei de la Billion Star sunt și ei acuma în Viena, la ceva festival, că nu-i mai satură Dumnezău de premii și nominalizări.

 

Dar establishment-ul cinematografic românesc preferă să invite la gală tot felul de oameni care au doar legături tangențiale cu industria în loc să ne cheme pe cei care nu numai că nu am luat bani de la stat, ci am și virat mii și zeci de mii de euro către ei. Practic, gala era făcută pentru noi, creatorii de film.

 

Ei, uite că unii creatori de film sunt mai egali decât alții”.

 

El a mulțumit TIFF și Comedy Cluj pentru susținerea oferită producției sale.

Comentarii Facebook