Cum s-a ajuns la o nouă CRIZĂ a gunoaielor în Florești, Gilău, Căpușu. Florin Otrocol: Dacă nu am sprijin, voi demisiona

 

Florin Otrocol, directorul firmei care colectează deșeurile în Florești, Gilău, Căpușu și Măguri Răcătău, a explicat cum s-a ajuns la o criză cronică a deșeurilor menajere. 

 

Problemele vin din slaba colectare a taxelor de la populație, lipsa unei rampe temporare publice de depozitare a deșeurilor (în lipsa acesteia fiind folosită până de curând una privată de la Pata Rât, unde în ianuarie taxa era de 26 lei/tonă + TVA, iar acum a crescut de 7,5 ori) și lipsa unor mașini de gunoi performante. 

 

Consiliul Județean Cluj a demarat în 2012 construcția unei rampe ecologice de deșeuri, dar proiectul s-a blocat, fiind acum făcut cercetări de DNA. În lipsa acestui proiect rampa de la Pata Rât s-a umplut, iar din noiembrie comunele Clujului au fost anunțate că nu mai pot depozita acolo deșeuri și că trebuie să găsească alte locații. Cluj-Napoca și-a rezolvat situația prin amenajarea unei rampe temporare, de unde deșeurile să fie duse la un depozit permanent.

 

Floreștiul lucrează acum la un astfel de proiect, dar cu tot cu avize și lucrări, totul va fi funcțional în aprilie 2017.

 

Din 26 septembrie, de când am fost numit am cautat soluții de redresare a societatii. Nici o decizie financiară nu s-a luat fara înștiințarea si validarea de catre AGA (Adunarea Generala a Acționarilor). In prima mea zi de mandat, respectiv 27 septembrie, am primit vizita finanțelor publice care s-a finalizat cu popriire pe conturi. Am solicitat esalonarea datoriilor, lucru care s-a rezolvat abia marti, 29 noiembrie.

 

Pana atunci societatea a avut conturile blocate. Am esalonat si datoriile cele mai mari, inclusiv la Salprest Rampă, rampa privată a Clujului. Acel protocol de esalonare nu a putut fi respectat întocmai din lipsa de lichiditati, lucru care il voi explica ma tarziu.

 

De când am acceptat acel protocol, am atras atenția tuturor că va fi greu de respectat, lucru care s-a si întâmplat. Nu le pot reprosa din acest punct de vedere nimic celor de la Salprest Rampă, pentru ca este o societate comerciala care funcționează pe regulile financiare comerciale si ca atare ei nu pot suporta depozitarea deșeurilor fara plata acestora.

 

De aceea, din 23 noiembrie, deșeurile se duc la Oradea. Parcul auto este invechit si prezintă mari probleme. Nu este săptămâna in care măcar o mașină sa nu fie în service. La un moment dat am lucrat timp de două săptămâni numai cu doua mașini, din sase, colectand in jurul a 15-18 tone de gunoi zilnic, in condițiile in care pe raza comunelor se produce zilnic intre 35 si 40 de tone de deseuri.

 

Asa s-a ajuns în aceasta situatie. Ca atare, din lipsa de lichiditati si din nereusita colectării debitelor (restantelor financiare) - etapa la care lucram intens, societatea nu poate lucra la supracapacitate pentru a colecta și restantele. La acest moment lucram la capacitate maxima, ceea ce înseamnă colectarea la ceea ce se produce zilnic, fara posibilitatea de a colecta si restantele. Si acum revin la un calcul simplu, despre care pomeneam anterior care poate explica situatia mai pe înțelesul tuturor.

 

Fără nici o umbra de ironie, vă expun un calcul aritmetic simplu. Firma de salubritate facturează lunar pe raza celor patru comune, undeva la 340.000 lei + Tva. TVA-ul nu il luăm in calcul pentru ca revine statului. ATENTIE, va rog. Niciodata gradul de colectare a facturilor nu depășește 70%, ceea ce înseamnă ca încasările lunare sunt undeva la 240.000 lei (rotunjit de la 238.000 lei). Din cei 240.000 lei, aproximativ 70.000 vin prin banca, bani la care nu am avut acces, conturile fiind blocate. Rămân la dispoziție 170.000 lei. Fondul de salarii este undeva la 60.000 cu tot cu bonuri de masa, la un colectiv de aproape 40 de oameni. Media salariului este undeva la 1300-1400 lei. Scăzând salariile, am ramas cu 110.000 lei, fara Tva.

 

Știti cat costa depozitarea la rampa Clujului, cea privata? 180 lei/tona + Tva. La 1000 de tone doar depozitarea ajunge la 180.000 de lei. Deja avem un minus de 70.000 de lei care putea fi eliminat daca erau conturile bancare deblocate. Să mai adăugăm: o medie de 20.000 service lunar (jale), 35.000 lei motorină plus încă vreo 10.000 servicii conexe (gen contabilitate, GPS mașini pentru ca asta cere legea si Curtea de Conturi, samd).

 

Am constatat situatia si am prezentat-o AGA. Spuneați de cresterea prețului. In ianuarie prețul de depozitare a desurilor era 26 lei/tonă + TVA. A crescut progresiv de aproximativ 7,5 ori, dar prețul la populație este acelasi. Singurii care puteau lua măsuri care sa creasca preturile sunt Consiliile Locale. Exista o singura solutie, acum. Capitalizarea firmei, urgent.

 

Marti voi merge personal in fata celor patru Consilii Locale pentru a susține aceasta soluție, cea care ATENȚIE, va permite societății achiziționarea rapida a trei-patru gunoiere second hand, insa funcționale pe termen mediu, cel puțin cinci ani, deblocarea plăților catre Rampă si inchirierea de la potențiali parteneri de masini pentru ridicarea urgenta a deșeurilor restante. Va spun fara ipocrizie, ca tot ceea ce a tinut de mine si de stiinta mea manageriala am facut.

 

Totul trebuie făcut dupa cartea legii, ca atare voi respecta mersul birocratic al lucrurilor. Situatia se poate redresa, insa de unul singur nu pot. Sunt multe aspecte care trebuiesc aduse in atenția publicului, dar pentru toate este un timp al lor. Deocamdată acestea sunt prioritățile noastre in vederea soluționării. Daca nu voi găsi sprijinul necesar in implementarea acestor soluții eu sunt dispus sa demisionez in regim de urgență, nu ca Traian Băsescu in cinci minute, eu chiar o voi face. Va mulțumesc pentru răbdarea lecturii si pentru înțelegere. Pentru toti cei cu care am comunicat decent si mi-au acordat girul si rabdarea lor: Va mulțumesc!”, a explicat directorul Eco Quatro Salub, Florin Otrocol.

Comentarii Facebook