Clujul va avea METROU. Emil Boc pornește în forță, dar arhitecții nu prea cred în acest proiect

 

Clujul va avea un metrou, iar lucrurile nu mai sunt numai la nivel de discuții, ci se alocă fonduri. 

 

Primăria Cluj-Napoca anunță că a alocat suma de 3 milioane de lei pentru a începe studiile de fezabilitate. Vestea proastă este că primele călătorii ar putea avea loc peste cel puțin zece ani, în condițiile în care lucrurile decurg bine.

 

Magistrala de metrou ar urma să aibă o lungime de 40 de kilometri. Metroul ar urmă să pornească din localitatea Gilău, iar ultima stație ar trebui să fie în zona industrială de la Jucu. Optimiști, inițiatorii proiectului susțin că până în 2030 am putea circula cu metroul în Cluj-Napoca, iar mai apoi magistrala să fie extinsă și în zona metropolitană.

 

Planul este ca toate comunele din jurul orașului devenite suburbii să fie legate: Gilău, Florești, de unde 25 de mii de oameni vin zilnic în Cluj să lucreze, Apahida și Jucu, anunță știrileprotv.ro.

 

Consiliul Local alocă suma de 3,4 milioane de lei pentru studiul de prefezabilitate. ”În urma alocării acestei sume și studiile prealabile vom avea toate detaliile cu privire la lungimea, felul în care să se distribuie o astfel de linie de metrou . În mod real orașul nostru găzduiește și suportul în trafic furnizat de o populație care se apropie de jumătate de milion”, a precizat purtătorul de cuvânt al Primăriei Cluj-Napoca, Oana Buzatu. 

 

Șerban Țigănaș, președintele Ordinului Arhitecților din România, crede că proiectul nu este fezabil: ”Suntem un oraș colinar, pe vale, un metrou funcționează dacă este o rețea coerentă, care are mai mulți poli, nu servește numai de exemplu axa est-vest. Este notoriu că toată zona centrală este plină de vestigii arheologice, ceea ce face că orice intervenție în subteran va declanșa ani de zile de cercetări și studii”.

 

Primarul Emil Boc a mai vorbit și în trecut de un metrou, dar și de un tunel pe sub centrul Clujului, dar nu s-a făcut nimic până acum.

 

În septembrie 2015, primarul Emil Boc spunea că metroul este o fantezie. 

 

Nu ne putem ascunde. Sunt două soluții mari și late asupra cărora trebuie să ne decidem în viitor și pe care le analizează și cei care se ocupă de studiul de trafic. Ori pe deasupra Clujului, ori pe dedesubt. Ori un monorail pe deasupra Someșului, ori dedesubt, prin pasaje subterane sau ceva de genul acesta, dacă vrem să găsim soluții pe terem lung. Nu ai altă lansă, pentru că străzile nu le poți extinde și clădirile istorice nu le poți demola. Din cele două alternative specialiștii trebuie să ne spună ce să alegem. Să avem o dezbatere sau un referendum, în care să decidem ce facem: un tunel din Mănăștur până la Aeorport sau un monorail.

 

Până atunci mai putem găsi soluții mici, dar tot traficul de va descărca în oraș chiar dacă facem centura de la autostradă la Cora sau centura sudului, de la Nodul N spre Calea Turzii și apoi spre Selgros. 

 

Ne trebuie o alternativă la ceea ce avem acum. Soluția metroului nu se poate implementa la Cluj, pentru că avem un oraș cu jumătate de milion de oameni și cu un cost de 5 miliarde de euro pentru metrou. Ar fi o soluție care nu se poate susține financiar. Ar fi frumos să ai de la Polus la Aeroport o linie de metrou. Din nefericire costurile exorbitantate, de 5 miliarde de euro, nu ne permit nici să visăm.

 

Metroul nu este sustenabil la o populație de jumătate de milion de oameni și la un buget de 210 milioane de euro cât are Clujul. Sunt realist că ar fi ideal să avem o soluție de metrou, dar nu este sustenabilă. Ar costa 5 miliarde de euro.

 

Trebuie să te gândești că ai un spațiu la Someș pe care îl poți folosi. Costul pentru pasaj de la Clinicilor până după Prefectură este de 400 de milioane de euro, cea mai scumpă variantă, și de 200 de milioane de euro pentru un tunel care ar avea și porțiuni supraterane.

 

Monoraiul ar avea un cost de peste jumătate de miliarde de euro”, a explicat Emil Boc, pe larg, la emisiunea Știri de Cluj LIVE, în 17 septembrie 2015.

Comentarii Facebook