rosal_feb.jpg
Image 1 of 8

Politic/Administrativ

Ecologișii au intrat pe furiș pe șantierul Centrului de Management al Deșeurilor. E JALE - FOTO

  



 

Ecologișii au intrat pe furiș pe șantierul Centrului de Management Integrat al Deșeurilor și au ajuns la concluzia că niciodată nu va fi terminat proiectul început în primăvara anului 2012. 

 

Președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, a promis că proiectul va fi terminat în 2018, dar ecologiștii susțin că acest lucru este imposibil. 

 

Nu au fost terminate nici stația de sortare, stația de compostare și platforma de compostare.

 

CMID-ul pus în funcțiune înseamnă un flux de camioane care aduc gunoi din tot județul, non-stop. Camioanele nu pot să stea la coadă ca la vamă, trebuie să-și descarce marfa undeva și să plece. De asta CMID trebuie să aibă un depozit de gunoi. Din acest depozit curge inevitabil levigat. Levigatul trebuie captat și tratat. Pentru astea e nevoie de: una bucată loc de depozitare a gunoiului, una bucată bazin de captare a levigatului (cu capacitatea de a depozita scurgeri și în cazul unor ploi de 100 l/mp) și, obligatoriu, una bucată stație de tratare a levigatului.

 

Locul pentru depozitul de gunoi al CMID se vede în poza în care se vede ceva alb așternut pe jos. Ăla e un strat de geotextil. Peste asta mai trebuie să vină așezate niște conducte pentru a capta și transporta levigatul. Totul vine acoperit cu pietriș. Abia peste asta ar veni depus gunoiul. Dar, precum se vede în imagini

 

4. geotextilul nu e nici măcar așezat complet

5. conductele de captare a levigatului nu sunt instalate

6. pietrișul e un munte întreg – lateral, în vale

7. bazin pentru captat levigat ioc

8. stație de tratare a levigatului lipsă.

 

Foto: Depozitul efectiv de deșeuri și materialul geotextil  

 

Toate acestea cumulate deja încep să arate îngrijorător. Pe șantier e o liniște mortuară. Toată ziua nu am văzut acolo un singur om, un singur utilaj care să lucreze. 

 

De ce? De ce nu e acolo o forfotă permanentă, zeci de oameni lucrând pe multiple fronturi, ca la piramida lui Cheops? De ce nu e măcar un om care să netezească geotextilul, să facă ceva, orice? A, ba da. La un moment dat a apărut o Dacie, au coborât 3 oameni, au băgat de seamă, au gesticulat vreo 10 minute, apoi s-au urcat înapoi în Dacie și au plecat.

 

Foto: Alunecări de teren, zona fiind instabilă., lucru știut de la începutul proiectului

 

Inițial m-am gândit că am picat eu într-un moment prost. Că o fi muncitorii în altă parte. Undeva, habar n-am, la cantină. Și tot așteptând, am început să număr utilajele. La cât e de lucru acolo și pe câte fronturi, ar fi trebuit să văd un parc întreg de excavatoare, camioane, buldozere, tasoare, etc. etc. etc. Dar pe acest șantier nu e practic nimic. Ori dacă munkași nincs și utilaje nincs, van singura concluzie: pe acest șantier nu se lucrează. Punct. Și lucrarea e împotmolită în starea asta din toamna trecută. Știu, pentru că nu-i prima dată când umblu în zonă. Și așa cum stăteam și mă uitam roată la șantierul fără muncitori și utilaje, am descoperit ceva chiar grav.

 

9. Nu e tras curentul. Cum? La CMID trebuie curent. Foarte mult curent. Trifazic. Practic tot CMID-ul merge pe curent. E o fabrică care merge pe curent. Dar pe deal nu e nici măcar un stâlp de medie tensiune. Nu sunt săpături de la cablurile subterane. Nu e nimic. La paznic jos la drum nu e nici măcar un bec. Mai sus la containere (la așa-zisele “birouri”) e un generator. Sus pe deal, la „biroul” adică containerul de lângă stația de compostare, e un alt generator mai mic. Atât. În rest, nimic. Cum de atâția ani de când se lucrează la CMID, nu au fost în stare să aducă curentul? Am vorbit cu mai mulți oameni care mi-au spus că se va aduce curentul de la Rampa veche. Dar asta înseamnă timp. Mult timp. Distanța, în linie aeriană este peste un kilometru jumate. Mai ales că pe lângă toate deja enumerate în lipsă, lipsesc transformatoarele, distribuitoarele, tablourile. Vreo 100 de stâlpi de iluminare. Nu e pus nimic. Când se mai aduc, fac, montează (și) toate astea? Apropo: neavând curent, orice a ajuns să fie asamblat, nu a putut fi încercat nici măcar în regim de demo. Nu tu o bandă transportoare. Nu tu o moară. Nu tu un amărât motor de ventilare a compostului. Nu tu un bec. De ce nu vedem nimic nici din astea făcându-se, întâmplându-se? După atâția ani de întârziere, cu infringementul în gât? Din toate motivele. Plus încă unul. 

 

10. Că se prăvale dealul peste ei. În poze se văd două utilaje de forare. Acele utilaje sunt folosite la stabilizarea solului. Cu acestea se plantează stâlpi de beton de 60cm diametru, la vreo 8m adâncime - ca să prindă solul care fuge. În spatele utilajelor se vede dealul cum se rupe. De ani de zile se vorbește că fuge dealul de sub CMID. Mai precis și de sub CMID. Că de fapt de sub toată centura fuge. De fapt toate dealurile din zonă fug. Se știe. Și acest al zecelea punct, dealul de sub CMID care se prăvale, este acela pune capac la toată cacealmaua numită CMID. Pe lângă toată cacealmaua managerială și financiară care e de când proiectul, uite nici de asta nu se lucră: că nici nu are sens să lucre. Că-i vine dealul în cap. 

 

Ce să mai lucre? Prima dată trebuie să afle dacă există soluție pentru a opri dealul, și dacă este, care este aceasta. Vom numi acest timp T1. Apoi dacă au bulan, să o și facă: T2. Apoi dacă l-au făcut să testeze dacă și ține: T3. Apoi dacă ține să înceapă să facă și tot restul ce lipsește. Curentul. Depozitul. Bazinul. Stația de tratare. Stâlpii de iluminare. Stația de sortare. Stația de compostare. Toate împreună: T4. Să verifice că merg toate: T5. Să obțină avize: T6. Adunați. 

 

În concluzie: în starea de acum CMID stă doar să reproducă dezastrul de la Pata Rât, cu un kilometru jumate mai în sus pe Zăpodie. Cu alunecare de deal, cu levigat care curge, cu dezastru ecologic și social, și criza gunoaielor la fel de nerezolvată ca oricând. Cu o singură diferență: în curând vom fi adânc în infringement. 

Așa stă treaba la CMID, domnule Tișe. Cereți demisia slugoilor de la deconcentrate și mai treceți și dumneavoastră pe acolo înainte de a enunța următorul termen. Dacă Centrul de Management Integrat al Deșeurilor se va inaugura vreodată, nu știu. Dacă dumneavoastră veți fi acolo în vreo calitate, nu știu. Dar aduc cu drag un bec pentru paznic”, a explicat ecologistul Szakáts István.

 

13-4-2018, 11:51
63 vizualizări
5 comentarii
Marco13-4-2018, 17:00
Si acest individ numit Szakatas asa zis ecologist, carui interes deserveste prin aceste actiuni? Prin marinimia lui de activist civic si ecologist ce pare a fi si prin aprecierea fata de clujenii care an de an ii finanteaza ONGurile cu sutee de mii de euro!! din bugetul local?
Parco13-4-2018, 23:36
Mai boschi, acest szkatas sau cum lo chema e singur care are grija sa nu faci cancer sau bube la gura, prostanul Terei si al planetei.
Marco14-4-2018, 2:50
Inteligenta rara care scrii Terra cu un singur "r", nu vrei sa fi tu singurul care ne da niste rapoarte despre cum cheltuie el multele sute de mii de euro din banii clujenilor? Mai bine si.ar lua un job ca tot omul decat sa faca petitii on.line, sau sa vina cu solutii si idei ca un mare deontolog ecologist care vrea sa para. Si despre compatriotii si sponsorii sai UDMR care defriseaza padurile nu intra in treaba ecologistilor mai inteligentul galaxiei care esti
antisovinul14-4-2018, 6:29
Marco, minti de ingheata Somesul. Esti un sovin incult si prost si propagi minciuna sfruntata. Vorbesti din c** ca sa te afli in treaba. Taci in pyzda ma-tii si zi mersi ca tu ai un "job ca tot omul" si nu trebuie sa inghiti atata kkt de la oameni ca tine, cat inghite omul asta.
Polo14-4-2018, 13:29
Marco sulii, tu esti levigatul ala ce se varsa in Somes, mizerie umana de nesimtit.

Cele mai citite ştiri din Politic/Administrativ

895 vizualizări
22-10-2018, 22:06
Preşedintele UDMR, Kelemen Hunor, prins când semna prezent în Parlament, deși nu a fost la ședință - VIDEO» Vezi tot
675 vizualizări
22-10-2018, 20:34
Firma Diferit acuzată de ”șantaj” în cazul Centurii Florești - FOTO» Vezi tot
179 vizualizări
26-9-2017, 11:51
Metrou la Cluj! Boc: ”Mulți spun că sunt gogoși sau povești. În 10 - 15 ani am putea avea o linie”» Vezi tot
163 vizualizări
31-7-2018, 15:00
Emil Boc: Un metrou pe ruta Aeroport-Cluj-Floreşti, va rezolva problema traficului aglomerat» Vezi tot
66 vizualizări
18-10-2018, 21:30
Contractul pentru execuția Centurii din Florești a fost reziliat» Vezi tot

Sondaj de opinie:

Dacă în toamnă ar fi alegeri parlamentare, ce partid ați vota?