Cat ne costa oprirea lucrarilor la Autostrada Transilvania! Zilnic statul plateste penalitati de 15.000 de euro


Statul roman trebuie sa plateasca in fiecare zi companiei Bechtel 15.000 de euro pe zi penalitati de intarziere pentru neplata datoriei de 111 milioane de euro, anunta deputatul PNL Cluj, Horea Uioreanu.

Chiar daca lucrarile la Autostrada Transilvania sunt sistate din luna octombrie 2010, statul roman plateste sume semnificative companiei Bechtel pentru neutilizarea utilajelor sau pentru intretinerea si administrarea santierelor.

Deputatul Horea Uioreanu sustine ca, potrivit contractului, "statul roman plateste in fiecare luna 1 milion de euro 'costuri indirecte de capital' – acestea corespund costurilor fixe suportate de antreprenor pentru implementarea proiectului (costuri cu birourile, administrarea etc.). Aceasta suma este platita indiferent daca in luna respectiva se realizeaza o productie de 50 de milioane de euro sau de 0 euro. Cum din octombrie 2010 nu s-a lucrat practic nimic la autostrada, va plati 7 milioane de euro constructorului practic pe degeaba".

De asemenea, costurile de neutilizare a echipamentelor se ridica la cateva sute de mii de euro in fiecare luna. "Conform contractului, pentru utilajele complexe ale constructorului, daca acestea stau nefolosite, statul plateste costuri de stationare, in total acestea acumulandu-se la sute de mii de euro lunar. Costuri de refacere si reparare a lucrarilor degradate in Bihor: milioane de euro. Zeci de kilometri de terasamente efectuate partial pe sectorul 3C au fost supuse degradarii cauzate de surparea terenului neprotejat, de cresterea vegetatiei etc. Acestea vor trebui refacute intr-o mare masura. In mod similar, oprirea constructiei lucrarilor de arta a condus la degradari pentru fundatii neprotejate, armatura neprotejata. Nota de plata pentru repararea sau refacerea lucrarilor degradate va fi de ordinul milioanelor de euro", a mai precizat parlamentarul liberal.

Statul roman trebuie sa mai plateasca firmei americane Bechtel si penalitati la datoria de 111 milioane de euro acumulata in contul lucrarilor efectuate si neplatite. Acestea se ridica la 15.000 de euro pe zi, adica 500.000 de euro pe luna.

La toate aceste costuri se adauga si cele rezultate din concedierea angajatilor.

"Acum doi ani lucrau la autostrada in jur 3.000 de angajati, iar alti 4.000 lucrau pentru subcontractori si furnizori. Astazi mai sunt angajati 200 de oameni la autostrada, iar constructorul nu mai are relatii cu subcontractorii si furnizorii. Asadar, guvernul Boc a lasat fara obiectul activitatii in jur de 7.000 de oameni - majoritatea clujeni. Multe firme care lucrau pentru autostrada au dat faliment – atat datorita pierderii principalului partener de afaceri, dar si datorita faptului ca serviciile sau produsele oferite nu au fost platite de Bechtel, care nu a primit banii cuveniti de la stat", a mai afirmat Horea Uioreanu.

 

Vezi si...

Emil Boc nu renunta la Autostrada Transilvania! Se va face dar nu cu 16 milioane de euro un kilometru - VIDEO

Comentarii Facebook