National/International

STUDIU IRES: Taxi vs ridesharing! Câți români folosesc mijloacele de transport alternative

  





Un studiu realizat de IRES în marile orașe ale țării, arată că românii prezintă o deschidere destul de mare față de metodele alternative de transport, precum serviciile de ridesharing, precum Uber și Taxify.

Astfel, Institutul Român pentru Evaluare și Strategie - IRES, la inițiativa Coaliției pentru Economie Digitală, a realizat un studiu sociologic referitor la atitudinea locuitorilor orașelor Brașov, București, Cluj-Napoca și Timișoara în ceea ce privește serviciile digitale de ridesharing, precum Uber sau Taxify. Rezultatele studiului arată că majoritatea respondenților sunt împotriva interzicerii acestor servicii, își doresc mai multe variante de transport urban și susțin o reglementare în domeniu.

Revoluția digitală a permis o adevărată <democratizare> a mobilității urbane. Avem mai nou ridesharing, bikesharing, carsharing, o diversitate de mijloace alternative de transport, diversitate facilitată în primul rând de progresul tehnologic. Oamenii apelează la un mix de opțiuni pentru se deplasa în oraș. Folosesc mașina personală, mijloacele de transport în comun,c taxiul, dar și mijloacele alternative, precum bicicleta sau ridesharing-ul sau orice combinație dintre acestea. Ei nu se raportează la diferite mijloace de transport într-un mod prin care acestea se exclud unul pe celălalt, ci le folosesc alternativ sau complementar”, scrie Vasile Dâncu, sociolog, colaborator al revistei Sinteza.

87% dintre respondenți au auzit de serviciile de tip Uber. Întrebați dacă susțin ideea ca autoritățile locale să oprească serviciul, 87% au zis nu, în timp ce doar 11% au fost de acord. 77% cred că autoritățile ar trebui să permită aplicațiilor de tip Uber să funcționeze în același mod ca până acum.

90% dintre participanții la studiu susțin că orașul ar avea de câștigat dacă ar avea mai multe variante de transport (transport în comun, taxi, biciclete, servicii de ridesharing), ca alternativă la mașina personală.

În același timp, 8 din 10 respondenți spun că ar susține o lege care ar încuraja serviciile inovative, iar 87% dintre respondenții din București susțin funcționarea serviciilor de tip Uber sau Taxify își doresc ca acestea să fie reglementate.

De asemenea, 57% dintre cei chestionați se consideră mulțumiți de experiențele cu serviciile de taxi avute până în prezent, iar când au fost întrebați la ce serviciul de transport ar apela, 51% au ales taxi, iar 45% Uber.

Digitalizarea nu mai e ceva ce ține de viitor, ci de prezent și trebuie să învățăm să ne adaptăm și să beneficiem de pe urma sa, nu să ne opunem. În tot acest timp, Bucureștiul este în topul orașelor cu cel mai aglomerat trafic și cea mai mare poluare. Rezultatele nu sunt deloc surprinzătoare. Românii privesc spre viitor, își doresc să evolueze, sunt conștienți de importanța aplicațiilor care le fac viața mai ușoară și încurajează dezvoltarea, implicit reglementarea acestora” a spus Cristian Botan, Președinte al Coaliției pentru Economia Digitală

Sondajul a fost realizat în perioada 8 -12 martie 2018 în rândul a 1.299 de persoane cu vârsta cuprinsă între 16 și 65 de ani, rezidenți ai municipiilor Brașov, București, Cluj-Napoca și Timișoara.

24-5-2018, 14:16
49 vizualizări
5 comentarii
G26-5-2018, 11:29
Sa vb si de costuri: uber e mai scump! Am făcut un drum cu taxi si înapoi am ales uber. 110Ron vs 160ron. Acelaşi traseu, traficul la fel! ( cursa in afară Clujului)
Chio Alex24-5-2018, 16:50
Sigur ca da, unii vor uber si taxify, si de ce nu, blablacar. Apoi mor cum au murit aia cu duba in Ungaria, ca autocarul era prea scump si au mers cu blablacar.

Vrei mijloc de transport? Foloseste un mijloc de transport dedicat: autobuz/troleibuz, autocar, taxi.
Desigur ca si cu aceste mijloace de transport exista riscuri, dar mult mai mici.
Acum o sa apara uberistii si o sa zica ca taximetristii conduc aiurea. Chiar daca unii conduc aiurea, masina e colantata, are abtibilde pe ea, e mult mai usor de vazut in trafic, si in plus, multi circula cu atentie in raza unui taxi, deci implicit si altii te vor feri.
Statisctic, cu taxiul esti mult mai in siguranta decat cu diverse "companii" de ride-sharing. Un taximetrist transporta zeci de persoane zilnic, versus un uberist care transporta mult mai putine persoane.
Foloseste un mijloc de transport dedicat autobuz/autocar/taxi, soferul exact aia face toata ziua, transporta persoane.
Vrei blablacar, un sofer in drum spre iubita lui din alt oras, agent de vanzari in drum spre clientii din alt oras, stand pe ganduri si facandu-si strategia, sau vrei un autocar care asta face zilnic, transporta persoane?
Vrei taxify sau uber, niste soferi care de fapt au un alt job si ies pe traseu sa transporte persoane ocazional, sau un taximetrist care asta face toata ziua, transpota persoane?
Ghita24-5-2018, 22:27
Adevărat nu i tot una că faci 200 km zilnic sau ești șofer de ocazie
pop24-5-2018, 22:51
eu sunt pro pentru reglementarea mijloacelor alternative de transport urban, personal de serviciile oferite de firmele de taxi sunt dezamagit, daca comand un taxi imi ajunge de multe ori un logan, daca te uiti mai atent e tot indoit, deschid usa bordul arata ca un altar, o tableta invelita in staniol, nici un dress-code, dar pretul... pe cluj-napoca cred ca e cel mai scump din tara. cand a aparut uber in cluj am decis sa ma inscriu, de curiozitate, sa vad despre ce e vorba, la cate solicitari au de la soferi.... eu am renuntat, apropo de firmele de taxi.... in calitate de participant la trafic de f multe ori sunt incomodat de comportamantul taximetristilor, multi dintre ei sunt extrem de nesimtiti in trafic, semnalizarea este un simplu accesoriu, daca opreste in fata portii tale si mergi sa il rogi sa iti permita sa intri in curte nici prin cap nu ii trece "am comanda" recunosc ca in cazul meu a ajuns sa fie ceva personal acest aspect, am asteptat dupa prea multi taximetristi in viata asta :)) consider ca doar un serviciu concurential o sa ridice standardele si nivelul comportamentului taximetristilor clujeni, monopolul creeaza monstrii
@pop25-5-2018, 4:31
Te sustin! Taximetristii sunt naspa si opresc masina incomodand traficul, in timp ce uberistii fluidizeaza traficul, ei nu opresc in fata portii, te dai jos din mers.

Cele mai citite ştiri din National/International

108 vizualizări
22-9-2018, 14:51
Etnobotanicele pot fi folosite la liber. Nu se mai pedepsește consumul, anunță ICCJ» Vezi tot
37 vizualizări
20-9-2018, 9:46
Tupeu de șofer! A bătut crunt un polițist care l-a urmărit în trafic» Vezi tot
31 vizualizări
21-9-2018, 11:54
Preoții se duc în școli și fac propagandă referendumului. Patriarhia nu vede nimic rău» Vezi tot
28 vizualizări
21-9-2018, 17:48
Întrebarea de la Referendumul pentru redefinirea familiei este interpretabilă» Vezi tot
25 vizualizări
22-9-2018, 17:24
Ce spune Dacian Cioloș despre referendumul pentru familie: Nu îi văd utilitatea» Vezi tot

Sondaj de opinie:

Dacă în toamnă ar fi alegeri parlamentare, ce partid ați vota?