Aeroportul Cluj e târât într-o anchetă a Comisiei Europene de o companie aeriană

 

Comisia Europeană a inițiat o investigație împotriva Aeroportului Internațional ”Avram Iancu” Cluj, vizând legăturile cu Wizz Air și modul în care CJ Cluj a finanțat societatea. 

 

Aeroportul Internațional Cluj-Napoca, al doilea aeroport din România ca importanță, este exploatat de o întreprindere deținută integral de Consiliul Județean Cluj. În 2014 a deservit aproximativ 1,2 milioane de pasageri. Comisia a primit o plângere potrivit căreia aeroportul a acordat un ajutor de stat ilegal transportatorului aerian Wizz Air, prin intermediul unor condiții avantajoase în cadrul anumitor acorduri încheiate între transportatorul aerian și aeroport, în timp ce aeroportul a beneficiat, la rândul său, de un ajutor de stat de la Consiliul Județean Cluj, sub formă de finanțare publică.

 

Prin urmare, Comisia a examinat o serie de acorduri încheiate de Aeroportul Cluj-Napoca cu Wizz Air între 2007 și 2010. În temeiul acestor acorduri, Wizz Air este remunerat pentru servicii de publicitate prestate județului Cluj, în schimbul unor condiții diverse legate de prezența și amploarea operațiunilor companiei Wizz Air pe Aeroportul Cluj-Napoca. De asemenea, aceste acorduri stabilesc condițiile aplicabile serviciilor de handling la sol pe care aeroportul le furnizează companiei Wizz Air.

 

În acest stadiu, Comisia își exprimă îngrijorarea în legătură cu posibilitatea ca unele dintre clauzele acordurilor să acorde companiei Wizz Air un avantaj economic nejustificat față de concurenții săi, deoarece acest transportator aerian beneficiază de condiții excesiv de favorabile și niciun operator privat nu ar fi acceptat să-i acorde condiții similare în împrejurări similare.

 

De asemenea, Comisia va examina în detaliu dacă diversele subvenții primite din partea autorităților locale în perioada 2010-2014 au acordat Aeroportului Cluj-Napoca însuși un avantaj economic nejustificat față de alte aeroporturi. Comisia va încerca să verifice dacă eventualul ajutor este conform cu normele UE privind ajutoarele de stat, mai precis dacă aduce într-adevăr o contribuție reală la accesibilitatea Transilvaniei și la mobilitatea locuitorilor acestei regiuni și dacă utilizarea fondurilor publice este limitată strict la minimumul necesar. Comisia va lua în considerare, de asemenea, relativa proximitate a Aeroportului Târgu Mureș, aflat la o distanță de 103 km, care poate fi parcursă în aproximativ 1,5 ore cu mașina”, precizează oficialii Comisiei Europene.

 

S-ar părea că reclamația a fost făcută de o companie aeriană care a plecat în 2011 de la Cluj. Carpatair a depus o plângere la Comisia Europeană în legătură cu un posibil ajutor de stat de 20 milioane euro pe care Aeroportul Cluj l-a acordat Wizz Air. Același lucru l-a făcut și contra Aeroportului din Timișoara.

 

Este vorba despre o reclamație neadevărată. Noi am respectat integral reglementările europene. Este foarte normal să se analizeze. Ne bucurăm că este o analiză complexă care implică și Aeroportul Mureș, dar în ceea ce privește Aeroportul Cluj se va dovedi că totul este legal”, a declarat directorul Aeportului Cluj, David Ciceo. 

 

O altă investigație vizează Aeroportul Târgu Mureș, unde s-au dat pe față bani pentru a susține companiile aeriene. 

 

Comisia va examina în detaliu dacă tarifele aeroportuare practicate la Aeroportul Târgu Mureș, care par anormal de scăzute și prevăd reduceri semnificative în funcție de nivelul de trafic, sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat. În 2014, Aeroportul Transilvania Târgu Mureș a deservit aproximativ 350 000 de pasageri. Este exploatat de o societate deținută integral de Consiliul Județean Mureș.

 

De aceste tarife reduse a beneficiat în principal Wizz Air, principalul transportator aerian care operează pe Aeroportul Târgu Mureș, dar este posibil să fi beneficiat și alți transportatori aerieni care utilizează acest aeroport. În acest stadiu, Comisia își exprimă îngrijorarea în legătură cu posibilitatea ca nivelul tarifelor aeroportuare să le fi oferit acestor transportatori aerieni un avantaj economic nejustificat față de concurenții lor”, precizează Comisia.

Comentarii Facebook